כחלק מהוצאת רישיון הנהיגה, נתבקש לעבור כ – 28 שיעורי נהיגה לכל הפחות, אם מורה הנהיגה שלנו אכן יחליט שכעת אנחנו מוכנים לגשת לטסט הנהיגה, נוכל לגשת למבחן הסופי. במאמר הבא נסביר מהו טסט חיצוני לעומת טסט פנימי, מהי עלות טסט חיצוני ועוד.

הגעתם לגיל 16.5? מזל טוב! כעת תוכלו לגשת למבחן הנהיגה המכונה "טסט". למבחן נוכל לגשת כמובן רק במידה ועברנו את כל שיעורי הנהיגה שעלינו לעבור על פי חוק, למעשה מדובר ב – 28 שיעורי נהיגה לפחות, כמובן בהתאם להתקדמות האישית שלנו במהלך השיעורים.

 

במאמר הבא נסביר מהו טסט חיצוני, מתי ניתן לגשת אליו, כמה הוא עולה ומה ההבדל בין טסט חיצוני לטסט פנימי? כל התשובות במאמר הבא.

 

טסט חיצוני canva

מהם השלבים להוצאת רישיון נהיגה?

מבחני נהיגה בישראל הם צעד חשוב עבור אנשים המעוניינים להיות נהגים מורשים בארץ. על מנת לקבל רישיון על כל נהג לעבור כמה מבחנים, מבחן עיוני המוכר כמבחן התיאוריה, ולאחר השלמת שיעורי הנהיגה נוכל לגשת למבחן טסט חיצוני שיקבע האם אנחנו אכן יכולים לקבל את רישיון הנהיגה. 

 

השלב הראשון בקבלת רישיון נהיגה בישראל הוא קבלת אישור למידה, אישור זה מאפשר לנהגים להתאמן בנהיגה בפיקוח, ויש להצטייד בו לפני ביצוע מבחן הנהיגה. כדי לקבל את האישור הזה עלינו לעבור את מבחן התיאוריה העיוני.

 

בחינה זו עוסקת במגוון נושאים הקשורים לנהיגה, כגון משמעותם וחשיבותם של תמרורים, כללי הדרך, הסכנות בשתייה ובנהיגה ושימוש נכון בפנסים ובפנסי איתות. הבחינה העיונית מתנהלת באחד מהסניפים המיועדים הפזורים ברחבי הארץ לאחר שעבר בהצלחה את הבחינה העיונית, רשאי הפונה לגשת לאחד מבתי הספר הנהיגה ולהתחיל ללמוד נהיגה מעשית.

 

במבחני הנהיגה נלמד נהיגה מעשית בכל התרחישים – מעבר בין נתיב לנתיב, חניה, פרסה, איתות וכל היוצא בזאת. על מנת שנוכל לגשת למבחן הנהיגה המכונה "טסט", עלינו לעבור 28 שיעורים לכל הפחות, וכל שיעור צריך לערוך כ – 40 דקות. 

חשוב לדעת!

חשוב לציין, שגם אם הגענו לשיעור ב – 28 במספר, לאו דווקא נהיה מוכנים לגשת למבחן הנהיגה הסופי, כל זאת בהתאם להתקדמות שלנו ובהתאם למורה הנהיגה המפקח ומלמד אותנו, שכן הוא זה שיהיה צריך לקבוע יחד איתנו האם אנחנו אכן מוכנים לגשת למבחן.

טסט פנימי

לאחר שעברנו את מכסת השיעורים החוקית, ובמידה ומורה הנהיגה שלנו סבור כי אנחנו אכן מוכנים לגשת למבחן הנהיגה הסופי המכונה "טסט" – נצטרך לעבור מבחן פנימי, המכונה "טסט פנימי".

 

הטסט הפנימי עולה בין 150 ל – 250 שקלים, תלוי לאיזה בית ספר לנהיגה מורה הנהיגה שלכם משתייך. הטסט הפנימי הוא למעשה עוד מעין שיעור נהיגה המועבר על ידי מורה הנהיגה שלנו, אך בשיעור ינהג המורה כ – "טסטר", לא יתערב בנהיגה שלכם אלא אם כן יהיה חייב, ויעביר אתכם את השלבים אשר יהיו לבסוף במבחן המעשי.

הטסט הפנימי יצא לרוב מאותו סניף בו תחלו את מבחן הנהיגה הסופי ("טסט חיצוני"), על מנת לדמות את המסלול שתצטרכו לנהוג בו בעת המבחן הסופי.

 

בסוף הטסט הפנימי יחליט מורה הנהיגה שלכם האם אתם אכן מוכנים לגשת למבחן טסט חיצוני, בו הבוחן יהיה טסטר מטעם משרד התחבורה.

טסט פנימי canva

טסט חיצוני ועלויותיו

מבחן הנהיגה המעשי מורכב משני חלקים:

 

  • נהיגה מעשית המשלבת מספר תרחישים – נהיגה כגון פנייה, עצירה, מעבר ברמזור ועוד.
  • החלק השני יהיה לרוב חניה ברוורס

 

מבחן הנהיגה מתבצע על ידי בודק מורשה ומתחיל ממרכז הטסטים באותה העיר בה הנבדק מתגורר, יש לבצע את המבחן בפרק זמן מסוים (בין 20 דקות לחצי שעה לכל היותר) וללא טעויות.

 

על מנת לעבור את מבחן הנהיגה בישראל, על המועמדים להיות מסוגלים להוכיח יכולת נהיגה בטוחה ולפעול על פי כל כללי הדרך. הבוחן יחפש סימנים של נהיגה בטוחה והתנהגות אחראית במהלך המבחן.

 

עלויות מבחן טסט חיצוני מורכבות מתשלום אגרה על הטסט, שעלותו כ – 144 שקלים סך הכול, ותשלום נוסף על הטסט, העמדת הרכב לצורך המבחן על ידי מורה הנהיגה וכן על זמנו של הטסטר, עלות זו לא תעלה על 229 שקלים סך הכול.

 

לאחר שהמועמד עבר את מבחן הנהיגה, עליו להגיש בקשה למשרד התחבורה. בקשה זו חייבת לכלול את מסמכי הזיהוי של המבקש, את תוצאות הבחינה התיאורטית ואת תוצאות מבחן הנהיגה המעשי. כמו כן, על המבקש לשלם אגרה עבור הוצאת הרישיון.

טבלת מחירים 

טסט פנימי טסט חיצוני תשלומי אגרה
150 – 250 ש"ח 229 ש"ח (לכל היותר 144 שקלים

שאלות נפוצות

אם לא עברתי טסט חיצוני, האם עליי לשלם עליו שוב?

עלויות הטסט החיצוני הינן חד פעמיות ובעבור הטסט המעשי. במידה ולא עברנו את הטסט, יהיה עלינו לשלם פעם נוספת את עלויות האגרה והטסט, בפעם הבאה שניגש למבחן.

מה לגבי טסט פנימי?

זה בהחלט תלוי במורה הנהיגה שלכם, במידה ויהיה צורך – יכול להיות שתתבקשו לעבור טסט פנימי פעם נוספת, אך זה לא שכיח במיוחד. אם עברתם טסט פנימי פעם אחת כנראה שלא תתבקשו לעבור אותו או לשלם עליו פעם נוספת, רק את עלויות הטסט החיצוני.

לסיכום, כעת יש בידכם את כל המידע אותו אתם צריכים על מנת לגשת למבחן הנהיגה. זכרו כי הכול תלוי בהתקדמות האישית שלכם – רבים אינם עוברים את המבחן הראשון בהכרח, על כן חשוב לא לאבד תקווה ולהיעזר בסבלנות, ובעיקר – לשמור על כללי הבטיחות שתלמדו במהלך שיעורי הנהיגה, שכן נהיגה בטוחה היא המפתח בכל הנוגע למבחן הנהיגה הסופי.

 

אורן מאדב
אורן מאדב
אורן מאדב – מורה נהיגה

מנהל פורום לימודי נהיגה ויועץ

אורן מאדב הוא מורה נהיגה מנוסה ואחראי, שקול ורגוע מרחובות שמלמד ב: ראשון לציון והסביבה. תחומי התמחות של אורן לימוד לנהיגה נכונה ובטוחה כדרך חיים.

מידע נוסף על מנהל הפורום